Dragoljub Raša Todosijević

Dragoljub Raša Todosijević (Beograd, 1945). Diplomirao na Likovnoj Akademiji u Beogradu 1969. Zajedno sa Marinom Abramović, Erom Milivojevićem, Zoranom Popovićem, Nešom Paripovićem, Gergeljem Urkomom i drugima okupljenim oko Studentskog kulturnog centra u Beogradu. Bio je jedan od prvih umetnika koji je sedamdesetih godina uveo konceptualnu umetnost – novu umetničku praksu i nove medije na tadašnju Jugoslovensku scenu. Njegovi najpoznatiji radovi – „Šta je umetnost?“ („Was ist Kunst?“), „Bog voli Srbe“ („Gott liebt die Serben“) – i mnogi drugi obezbedili su mu svetsku reputaciju. Samostalno izlaže od 1969. godine, a od 1970. je učestvovao na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Njegovi radovi se nalaze u stalnim postavkama mnogih svetskih muzeja. Član je ULUS-a od 1971. Živi i radi u Beogradu kao slobodni umetnik.

Dragoljub Raša Todosijević CV

Dragoljub Raša Todosijević mediji

No items found

Dragoljub Raša Todosijević – Svi radovi

Was ist Kunst Marinela Koželj?

Dragoljub Raša Todosijević CV

Dragoljub Raša Todosijević rođen je 2. septembra 1945. u Beogradu. Diplomirao je na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu 1969. Živi i radi u Beogradu kao slobodan umetnik.

Todosijević je jedan od ključnih protagonista konceptualne umetnosti koji je još krajem 60-ih i početkom 70-ih godina učinio radikalni otklon od ideologije i prakse socijalističkog modernizma, uključivši se u nove umetničke tokove koji su onovremeno nastajali na svetskoj kulturnoj sceni. Zajedno sa kolegama (Marina Abramović, Era Milivojević, Neša Paripović, Zoran Popović i Gergelj Urkom), okupljenih oko beogradskog Studentskog kulturnog centra, doprineo je afirmaciji nove umetnosti na prostoru tadašnje Jugoslavije i izvršio snažan uticaj na mnoge savremene umetnike.

Njegov rad je prožet političkom i društvenom kritikom, kroz stalno preispitivanje tradicionalnih umetničkih sistema, ali i društva u celini. Umetnička praksa Dragoljuba Raša Todosijevića usmerena je ka istraživaju u različitim medijima i tehnikama, od izvođenja performansa, akcija, video radova, instalacija, ambijenata do problematiziranja medija slikarstva i samog postupka slikanja. Neki od njegovih najpoznatijih serija umetničkih radova su: “Decision as Art”, “Šta je umetnost?” (“Was ist Kunst?”), “Bog voli Srbe” (“Gott liebt die Serben”), “Moji Fuxus klaviri” i mnogi drugi. Todosijevićev performans odlikuje provokativno i agresivno ponašanje kojim iritira ono negativno u čoveku da bi mu ukazao na taj problem, kao u radovima kao što su “Was ist Kunst?”, “Vive la France- vive la tyrannie”, “Decision as Art” i slično. Radove “Nijedan dan bez crte” (“Nula dies sine linea”), izvodi tokom 70-ih godina u različitim galerijama i muzejima, demistificirajući sam umetnički čin, ironično ga povezujući s činom rada i „vežbanja ruke” i kontekstom izlaganja umetničkog dela.

Sedamdesetih godine realizuje brojne kolaže kojima preispituje autoritete i autorstvo u svetu umetnosti. Devedesetih godina Todosijević koristi sredstva oglašavanja, poput novina, plakata i radija, te započinje seriju pseudooglasa i pseudoreklama, oglašavajući fiktivnu umetničku akademiju Todosijević, fiktivnu korporaciju Todosiyevitch – Malevich sl.

Ciklusom instalacija, crteža i skulptura, započetim 1989. godine, “Gott liebt die Serben”, Todosijević ironizuje nacionalistički kič dovodeći ga do krajnosti, kao na primer u Beogradu i Čačku 1998. godine, kada na stolovima spojenim u obliku svastike servira gostima srpsko nacionalno jelo – pasulj, hleb i pivo.

Od 2000. godine izvodi akcije u urbanom prostoru “Majka na prodaju” na bilbordima, autobusima, tramvajima i sl. Takođe, Todosijević piše teorijske tekstove, likovne kritike i priče kao što su: “Za umetnost – protiv umetnosti” (Beograd 1974) “Edinburška izjava – Ko profitira od umetnosti a ko pošteno zarađuje” (Beograd 1975), “Šta su linije” (Beograd 1977), “Umetnost kao kritika društva”, “Umetnost i revolucija”, koje objavljuje u katalozima i stručnoj štampi.

Autor je više knjiga priča o umetnosti.

Samostalne izložbe:

2005 – Narodni muzej Crne Gore, Dado studio, Cetinje, Crna Gora
2004 – San Francisko – Beograd, Todosijević fondacija: Projekat: Bog postoji, donacija 50 slika umetnika San Franciska I 50 slika umetnika Beograda, SAD
2004 – Retrospektivna izložba, Galerija za inostranu umetnost, Sofija, Bugarska
2003 – Retrospektivna izložba, Galerija moderne umetnosti, Celje, Slovenija
2002 – Retrospektivna izložba, Muzej savremene umetnosti, Beograd, Srbija

Grupne izložbe:

2006 – 2007 Kontakt Beograd, dela iz kolekcije Erste Bank groupe, MSU Beograd
2006 – Rubne posebnosti: Avangardna umetnost ex – Jugoslavije, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad
2004 / 2005 Essence of Life- Essence of Art – Paper works, the artists of Eastern and Western Europe, Sent Petersburg, Moskva, Budimpešta
2005 – O normalnosti, Umetnost u Srbiji 1989 – 2001, Muzej savremene umetnosti Beograd
2004 – Kontinentalni doručak, 45. Oktobarski salon, Beograd
2004 – Belgrade Art Inc, Wiener Secession, Beč, Austrija
2003 – In den Schluchten des Balkan (In the gorges of the Balkans), Kunsthalle Fridericianum, Kasel, Nemačka
2003 – Blut & Honig, Zukunft ist am Balkan. (Honey and Blood – Future is on the Balkan), Austrija

Nagrade/priznanja:

30 najboljih izložbi u Belgiji 2006-2007, Galerija 1st Floor, Antverpen, Belgija
Nagrada Muzeja moderne umetnosti, IASPIS RESIDENTIAL AWARD 2001, Stokholm, Švedska
Nagrada grada Beograda, Beograd, Srbija, 2003
CEC ArtsLink nagrada za 2004. Njujork-San Francisko, SAD 2004
Emily Harvey rezidencijalna nagrada za 2006, Njujork-Venecija 2006
Nagrada Herceg Novi, Crna Gora
Nagrada Kolonije Beli anđeo, Prijepolje, Srbija
Nagrada Bijenala Nadežde Petrović, Čačak, Srbija
Nagrada Sava Šumanović, Novi Sad, Srbija, 2008