Zoran Popović

Zoran Popović, sažeta narativna biografija

Jerko Ješa Denegri:

Zoran Popović je, u problemskom smislu i sa stanovišta istorije umetnosti i likovne kritike, jedan od najinteresantnijih i najznačajnijih aktera inovatorskih shvatanja u srpskoj umetnosti druge polovine 20. veka.

Više od četrdeset godina prisutan je na srpskoj i nekadašnjoj jugoslovenskoj sceni, sa vrlo primetnom ulogom i u odgovarajućim međunarodnim umetničkim zbivanjima (o čemu svedoči umetnikova detaljna biografija i bibliografija). Iz njegove bogate umetničke biografije posebno se izdvajaju sledeći osnovni podaci. Jedan od članova istorijske grupe šestoro umetnika koja početkom sedamdesetih godina prošlog veka uvodi u Beograd ideje i postupke tzv. nove umetničke prakse izvršivši jedan od najkrupnijih preobražaja u poimanju jezika umetnosti i sredstava umetničkog izražavanja. U tom kontekstu Popović je autor niza pionirskih i ključnih radova kao što su prvi film umetnika, film Glava/Krug, 1968. i ceo sistem crteža, fotografija, postera, instalacija i performansa Aksiomi, 1971-73.

U vreme boravka u Njujorku 1974. stupa u lični i radni kontakt sa najužim centrom predvodnika američke konceptualne umetnosti, učestvuje u njihovim manifestacijama i sarađuje u časopisu The Fox, 1975. Svoj njujorški boravak dokumentuje autorskim društveno-angažovanim filmom, Struggle in New York-Борба у Њујорку, 1976, antologijsko delo srpske i svetske konceptualne umetnosti; film je prikazan: SKC Beograd, velika dvorana, 1977. i 2013; Musee D’Art Moderne de la Ville de Paris, 1oe Biennale des Jeunes De Paris, 1977; Galerie de Appel, Amsterdam, 1978; Centar za fotografiju, film i TV (CEFFT) u Galeriji suvremene umjetnosti, Zagreb, 1978; Galeria Sztuki LDK Labirynt, Lublin, Polska, 1978; Panstwowa Wyzsza Szkola Filmova, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź, Polska; 1978; ŠKUC Študentski kulturni center, Ljubljana, 1979; National Film Theatre, British Film Institute, Royal Festival hall, Third Avant-Garde Film Festival (An International Festival of New Experimental Film Work/Međunarodni festival novog eksperimentalnog filma), London, jul 1979; Traffic: Conceptual Art in Canada 1965-1980, putujuća izložba kroz pet kanadskih gradova, Edmonton Alta; Halifax; Toronto; Montréal; Vancouver; Canada, 2010-2013; Garage Museum of Contemporary Art, Moscow, 2015; Nottingham Contemporary, Nottingham, UK, 2016; Handel Street Projects, London, 2016; Tate Britain, London 2016; Migros Museum für Gegenwartskunst/Museum of Cintemporary Art, Zürich, Switzerland, 2017; Forde, artist/curator-run space, Geneva, Switzerland, 2017; Muzej savremene umetnosti Beograd, pet projekcija, svakog četvrtka, 28. decembar 2017. – 25. januar 2018; MoMA Museum of Modern Art, New York, April 27, 2019.

Učesnik je brojnih prezentacija savremene jugoslovenske umetnosti u inostranstvu (Edinburg, Beč, Varšava, Modena, Dortmund, Berlin, Brisel, Luksemburg, Rim, Đenova i dr), kao i Bijenala mladih u Parizu 1977. Zastupljen je na retrospektivnoj izložbi Nova umetnost u Srbiji 1970-1980. u organizaciji Muzeja savremene umetnosti 1983, iste godine priređuje samostalnu izložbu pod nazivom Nova ikonodulija u Salonu Muzeja savremene umetnosti, kojom otvara novu fazu i započinje sa celim nizom ideja i realizacija nastavljajući ih i razrađujući ih do danas. Bavi se teoretskim radom i organizacijom izložbi, aktivan je u kulturnom i umetničkom životu sredine. Učestvuje na međunarodnoj vrlo značajnoj izložbi na kojoj je posle pada berlinskog zida došlo do predloga objedinjavanja zapadnoevropske i istočnoevropske umetničke scene Evropa – Evropa, Sto godina avangarde u srednjoj i istočnoj Evropi (Europa – Europa Das Jahrhunderet Der Avantgarde In Mitel und OstEuropa) u Bonu 1994, i zastupljen je na uzložbi Rene Bloka In den Schluchten des Balkan, u Muzeju Fridericianum u Kaselu 2003. O njegovom radu pisano je ili je svojim prilozima zastupljen u brojnim publikacijama u zemlji i inostranstvu, među kojima su od posebnog značaja Theories and Documents of Contemporary Art, Berkeley: University of California Press, 1996, kao i Art and Social Change: A Critical Reader – Anthology, Tate Publishing with Afterall, London 2007, u kojima je objavljen njegov tekst For Self-Management Art. Uskoro će biti štampano drugo izdanje ove knjige, ovog puta u Sao Paolu, namenjeno Brazilu i Latinskoj Americi, na portugalskom i engleskom jeziku. Dobitnik je više uglednih nagrada među kojima i nagrada jugoslovenskog značaja Sedam sekretara SKOJ-a u Zagrebu 1973. i nagrada 31. Oktobarskog salona za crtež, Beograd 1990. Nagrada Branko Vučićević na 4. Festivalu Meta filma, Art bioskop, Kolarčeva zadužbina Beograd 2019. Član je udruženja likovnih umetnika Srbije.

Zoran Popović – Svi radovi

AXIOM VII (kvadrat, iz serije AXIOMI)
AXIOM VIII (tačka, iz serije AXIOMI)
AXIOM VI (krst, iz serije AXIOMI)
AXIOM V (vertikala, iz serije AXIOMI)
AXIOM IV (prazno polje, iz serije AXIOMI)
AXIOM III (krug, iz serije AXIOMI)
AXIOM II (dijagonala, iz serije AXIOMI)
AXIOM I (X ili putača, iz serije AXIOMI)
AXIOM VIII (tačka, iz serije AXIOMI)
AXIOM VII (kvadrat, iz serije AXIOMI)
AXIOM VI (krst, iz serije AXIOMI)
AXIOM V (vertikala, iz serije AXIOMI)
AXIOM IV (prazno polje, iz serije AXIOMI)
AXIOM III (krug, iz serije AXIOMI)
AXIOM II (dijagonala, iz serije AXIOMI)
AXIOM I (X ili putača, iz serije AXIOMI)

Zoran Popović mediji

No items found

Zoran Popović CV